To spletno mesto uporablja piškotke. Z nadaljevanjem navigacije po tem spletnem mestu nam dovoljujete, da uporabljamo piškotke.

Preberite več o piškotkih

PREUSMERITEV SEKUND

Citroën Racing C3 R5

Pri Citroen Racing so razvili novo tekmovalno vozilo – C3 R5.

"ZAČELI SMO IZ NIČ."

INTERVJU FRANÇOIS WALES

direktor razvoja vozil za tekmovanja za zasebnike

Wales

"ZAČELI SMO IZ NIČ."

Kakšen je bil seznam tehničnih specifikacij za C3 R5?

Na misel nam je prišlo, da bi začeli iz nič. Vsekakor smo si za cilj zadali, da bi bil dirkalnik zanesljiv in hiter, zlasti glede na standard v kategoriji R5, ki je bil zelo visok že pred letom in pol, ko smo pričeli z razvojno fazo, vse do danes pa nenehno narašča, ko se kategoriji pridružujejo novi tekmovalci.

Katere izzive vam je zastavila kategorija R5?

Izzivi so bili kar številni. Najprej velja poudariti dejstvo, da smo si lahko po pridobitvi homologacije za dirkalnik privoščili zelo malo manevrskega prostora (5 jokerjev za nadgradnjo v prvih 24 mesecih in kasneje še 5). Zatorej je moral biti že od začetka zelo dobro načrtovan. Podobno je veljalo tudi za podvozje in sistem vzmetenja, saj je bilo število potencialnih vmesnikov zelo omejeno. Vendar smo si kljub temu zastavili precej ambiciozen cilj in se hkrati lotili razvoja obeh različic, torej za asfalt in neutrjen teren, seveda na podlagi različnih delovnih shem. Za asfaltno podlago je prednja vzmetna noga nagnjena v nazaj, za vožnjo po neutrjenem terenu pa v naprej. Smo edini proizvajalec, ki se je lotil tovrstnega razvoja, saj je v kategoriji R5 to veliko težje izvesti kot v kategoriji WRC! In nenazadnje, kar zadeva motor, pa so zaradi kombinacije prirobnice/ventila pop-off vsi mehanski deli zelo zapleteni: na napravi za preskušanje motorja skoraj vsi dosežejo zahtevano zmogljivost in navor, razlike pa se nato pokažejo na reliju, kjer so prisotni še drugi dejavniki, kot sta spremenljiva nadmorska višina in temperatura, pa tudi v vseh prehodnih fazah. Iz tega razloga smo investirali v veliko bolj napredno elektronsko enoto za krmiljenje, ki je sicer zahtevala veliko bolj natančno izdelavo, vendar pa nam je prinesla zelo dobre rezultate.

Kako je potekala razvojna faza?

Čeprav nam je skupno razpoložljivi čas dopuščal zelo malo prostora za napake, se je vse dobro izteklo. Proti koncu leta 2016 smo sicer začeli delati na uvodnih projektnih shemah, vendar pa smo se zares pravega oblikovanja, ki je temeljilo na modelu C3, lotili šele januarja 2017 in prve testne vožnje opravili septembra 2017. Od takrat nismo imeli nobenih težav z nobenim od glavnih sestavnih sklopov. Preizkusi vzdržljivosti motorja so bili opravljeni brez zapletov in zdaj se lahko pohvalimo že z velikim številom prevoženih kilometrov. Testne vožnje smo opravili na skoraj vseh vrstah asfalta in uspeli smo definirati zelo dobre osnovne nastavitve. Enako velja za neutrjen teren, na katerem smo opravili zelo raznolika testiranja. Letošnje leto bomo izkoristili za dodelavo nastavitev do najmanjših potankosti na specifičnih terenih, kot so Monte-Carlo, Švedska, Finska, Velika Britanija oziroma Nemčija.

Na testiranjih je sodelovalo veliko voznikov, kot sta na primer Stéphane Lefebvre in Yoann Bonato pa tudi Craig Breen in Kris Meeke ter Yohan Rossel, Paolo Andreucci in Simone Tempestini. S kakšnim namenom?

Prepričani smo, da mora biti hiter in zmogljiv reli avtomobil tudi vsestranski. Še zlasti, ko gre za tekmovanja za zasebnike. Zato smo se odločili k sodelovanju povabiti manjšo skupino voznikov, s pomočjo katerih nismo pridobili zgolj celostnega pogleda, temveč tudi hitreje odkrili vse morebitne točke, ki jih je bilo treba na avtomobilu popraviti, tako da smo primerjali več mnenj. 

 

PIERRE BUDAR 

direktor Citroën Racing

Budar

 

"Stéphane Lefebvre cilja na naziv prvaka!"

"S tem ko smo Stéphana Lefebvreja vključili v WRC2 z dirkalnikom C3 R5, smo mu za cilj zastavili zmago na prvenstvu. S tem si prizadevamo dokazati potencial avtomobila tako z vidika zmogljivosti kot tudi zanesljivosti na raznolikih terenih in to v zelo konkurenčni seriji. Seveda je pri tem prisotnih tudi precej teženj z vidika prodaje in marketinga. Stéphane bo v središču pozornosti in bo predstavljal našo blagovno znamko. V rokavu ima dva nesporna aduta, začenši z dejstvom, da je sodeloval v precejšnjem delu razvojnih testiranj. To pomeni, da avtomobil dobro pozna in bo na relije prišel z obilo samozavesti, še posebej, ker bo imel vsakič pred tem na voljo testne hitrostne preizkušnje. Poleg tega si je na teh preizkušnjah nabral že nekaj izkušenj, saj je na večini dirk sodeloval v lanskem letu za volanom dirkalnika WRC. Po dirki po Korziki bo nastopil na Portugalskem in na Sardiniji, nato pa bomo presodili, kaj bomo storili zatem. V vsakem primeru verjamemo, da zna biti hiter in dosleden in da bo znal najbolje izkoristiti naš novi vodilni izdelek."

 

KORENITE SPREMEMBE ZA OBETAJOČE REZULTATE!

 

c3r5

 

Po lanskoletni predstavitvi dirkalnika C3 WRC bomo v letu 2018 priča tekmovalnemu prvencu različice R5 Citroënovega kompaktnega mestnega vozila "na asteroidih", tokrat namenjenega za tekmovanja za zasebnike (customer racing). Za zagotovitev njegove konkurenčnosti tako na prvenstvu WRC-2, oziroma v pripravljalnici na svetovno prvenstvo, pa tudi na raznih regionalnih prvenstvih organizacije FIA (Evropa, Bližnji vzhod) oziroma na številnih državnih prvenstvih se je Citroën Racing brez oklevanja lotil korenitih sprememb na področju dizajna in razvil vozilo, ki se radikalno razlikuje od svojega predhodnika. Dvajset članska ekipa, ki je bila zadolžena za ta projekt pod vodstvom Oliviera Marosellija, izkušenega inženirja in slavnega avtorja več uspešnih reli dirkalnikov, je začela iz nič, da bi nedvomno izbrala zgolj najboljše tehnične rešitve. Ta pristop je vodilo tudi dejstvo, da standard v tej kategoriji ni bil še nikoli poprej tako visok, saj je vanjo resno vpletenih več priznanih proizvajalcev. Glavni izziv je pri tej nalogi predstavljal pravilnik, ki je z vidika homologacije v primerjavi s prvenstvom WRC veliko bolj restriktiven, saj imajo tekmeci v prvih dveh letih na voljo zgolj pet jokerjev za nadgradnjo (od katerih sta dva dovoljena izključno za varnost ali zanesljivost), nato pa še pet. Zato je izjemno pomembno, da nam že prvič vse uspe! Z drugimi besedami, izdelati je treba zanesljiv in hiter avtomobil! Po tradicionalni razvojni fazi v študijsko-razvojnem oddelku je projektna skupina septembra 2017 (mesec, v katerem so začeli s prvimi testnimi vožnjami) začela s testiranjem avtomobila v številnih pogojih, zaradi katerih je reli tako prečudovita a hkrati neizmerno težka disciplina. Da bi jim uspelo oceniti njegovo odzivnost pri številnih stopnjah oprijema in s tem do potankosti izboljšati nastavitve, so se z izvedenko C3 R5 za asfaltno podlago, opremljeno z velikimi 18-palčnimi platišči, podali na zahtevne cestne odseke na Korziki, 

na vzhodu Francije (hribovje Vogezi) in na jugu ob reki Var. Lani novembra je Yoann Bonato na reliju Var celo otvoril dirko za volanom tega dirkalnika. Njegova testna vožnja v povsem realnih okoliščinah se je izkazala za neverjetno uspešno tako zaradi odziva, ki ga je požel pri oboževalcih, kot tudi z vidika časov, ki jih je dosegel. Medtem smo nadaljevali z delom na izvedenki za neutrjen teren oziroma za podlago, ki je na prvenstvu WRC najbolj pogosta. Številne testne vožnje smo opravili na neutrjenih terenih v južni Franciji, v krajih Fontjoncouse in Carcassonne znotraj departmaja Aude, pa tudi v bližini kraja Cardona v Španiji, torej na lokacijah, ki slovijo po tem, da vozila izpostavijo surovim preizkušnjam. Po šest tisoč kilometrih testiranj nam Citroën Racing danes predstavlja zares dovršen izdelek, ki pa ga bo potrebno za nekatere zares specifične podlage še dodatno natančno nastaviti. Nadaljnje testne vožnje so v načrtu za kasneje letos. Zasnovan je tako za najbolj ambiciozne talentirane mlade reli voznike kot tudi za gosposke voznike, pa za ekipe z mednarodnimi težnjami in tudi za take z bolj skromnimi ambicijami. Pri tem avtomobilu se vse vrti okoli konkurenčnosti, vzdržljivosti, vsestranskosti in enostavnosti vzdrževanja. Toda, ne verjemite nam na besedo. Presodite sami …

MOTOR

Motor, ki ga je Citroënova tehnična ekipa razvila v svojih delavnicah, je predstavljal gromozanski izziv. "Zastavili smo si zelo ambiciozne cilje," je pojasnil Olivier Maroselli, vodja projekta. "Cilje, ki smo jih dosegli z delom na treh glavnih področjih. Na eni strani, zanesljivost in upravljanje toplote vseh notranjih delov motorja sta se izkazala kot izjemno zahtevna. Čisto posebno pozornost pa smo posvetili tudi glavi motorja, da bi uspeli maksimalno povečati prepustnost na sesalnih in izpušnih ceveh. Zadnja pomembna smernica razvoja pa je bila elektronika, in to zaradi veliko bolj napredne elektronske upravljalne enote, kot smo jo imeli v preteklosti. Namen tega je bil pridobiti veliko bolje delujoč sistem anti-lag in s tem veliko večjo odzivnost pedala za plin med pospeševanjem, pa tudi da bi motor stalno deloval v območju čim bližje maksimalno dovoljenega tlaka kompresijskega polnjenja brez odpiranja ventila, ki ima vedno zelo škodljiv vpliv na moč. Vse to pomeni, da je danes motor nedvomno ena glavnih prednosti avtomobila. Vozniki so soglasno pohvalili, da razvije obilo navora, vemo pa tudi, da v primerjavi s tekmeci razvije tudi veliko moči."

 

motorr

 

MENJALNIK

C3 R5 je tako kot njegov slavni predhodnik WRC opremljen z menjalnikom znamke Sadev. Vendar pa se podobnost tu tudi konča, saj je bil model za C3 R5 zasnovan posebej za zahteve in specifične potrebe te kategorije. "V resnici gre za varnost," pojasnjuje Olivier Maroselli. "Čeprav so nekateri notranji sklopi znani in torej preizkušeni, smo se kljub temu odločili za oblikovanje lastne arhitekturne zgradbe. Naša "embalaža" je drugačna tako z vidika širine kot tudi višine izhodnih odprtin menjalnika. Slednje namreč neposredno vplivajo na kot prenosa, torej na maksimalno dovoljene hode. Temu smo torej naklonili čisto posebno pozornost."

 

PODVOZJE

 

Tako kot njegov starejši brat, C3 WRC, ima tudi C3 R5 dve različni geometriji prednje preme, eno za vožnjo po asfaltu in drugo za neutrjen teren. Prizadevali smo si optimalno izboljšati obe izvedenki najnovejšega Citroënovega legendarnega modela, tako da bi njuno podvozje v vseh situacijah maksimalno ustrezalo specifičnim zahtevam dane površine. "Glede na to, da smo imeli omejeno število dovoljenih vmesnikov med nosilcem pest, vzmetno nogo, trikotnim vodilom in vzvodom za stekanje, to ni bila lahka naloga," je povedal Olivier Maroselli. "Toda mi smo se odločili pri izvedenki za asfaltno podlago nagniti vzmetno nogo v nazaj zaradi boljše kinematike, pri izvedenki za neutrjen teren pa v naprej, zlasti zaradi hoda. To je nedvomno ena od prednostnih lastnosti tega avtomobila, saj nismo pri nobeni delovnih shemi sklepali nobenih kompromisov. Prav tako smo bili odločeni, da bodo vsi ti deli čim lažji. Iz tega razloga smo se odločili za amortizerje Reiger. Slednji niso zgolj zelo ličen izdelek, ki zagotavlja veliko manevrskega prostora pri definiranju ustreznih nastavitev, temveč nam je uspelo zaradi njihovih vzmetnih rok iz aluminija občutno omejiti težo."

 

ENOSTAVNO VZDRŽEVANJE

 

Citroën Racing je vedno pripravljen prisluhniti željam svojim strank, zdaj pa je z enako odločenostjo zagotovil tudi najboljše možne pogoje vzdrževanja za C3 R5, hkrati pa posvetil čisto posebno pozornost trajnosti izbranih delov. "To je bila seveda ena od naših delovnih smernic, pri tem pa nismo na noben način ogrozili zmogljivosti," je priznal Olivier Maroselli. "Menjalnik in prednji del je na primer možno zelo enostavno odstraniti. Velik napredek smo dosegli tudi na karoseriji z investiranjem v tehnologijo različnih materialov, tako da so na spodnjih delih odbijačev in na nekaterih predelih blatnikov zdaj nameščeni deli iz gume. Slednji so bolj odporni na obrabo zaradi odrgnin in na deformiranje. Na testnih vožnjah smo veliko kilometrov prevozili na zares grobih prodnatih podlagah, na primer v bližini kraja Fontjoncouse, in opazili smo veliko izboljšanje odpornosti karoserije in celotnega podvozja na staranje. Poškodbe, ki so jih utrpeli potrošni deli, kot je na primer zaščitna plošča, so zares na izjemno dobrem nivoju in to je nedvomno velika prednost za tekoče stroške."

 

TEHNIČNI PODATKI C3 R5

 

PODVOZJE

Zgradba

originalna školjka Citroëna C3 ojačana z večtočkovno zvarjenim lokom

Karoserija

jeklo in kompozitni materiali

MOTOR

Tip

Citroën Racing - turbokompresorski 1.6 z neposrednim vbrizgavanjem, s prirobnico FIA premera 32 mm

Vrtina x Hod

77 x 85,8 mm

Prostornina

1598 cm3

Največja moč

282 KM pri 5000 vrt/min

Največji navor

420 Nm pri 4000 vrt/min

Moč na posamezni liter

178 KM/l

Krmiljenje ventilov

dvojna odmična gred v glavi s pogonom prek jermena, 4 ventili na valj

Polnjenje valjev

neposredno vbrizgavanje s krmiljenjem preko enote Magneti Marelli

SKLOPKA

Tip

kovinsko keramična z dvojno lamelo

PRENOS MOČI

Tip

štirikolesni pogon

Menjalnik

Sadev, 5-stopenjski sekvenčni in z ročnim upravljanjem

Diferenciali

samoblokirni mehanski, spredaj in zadaj

ZAVORE

Prednje

hlajene kolutne zavore 355 mm (asfaltna podlaga) in 300 mm (neutrjen teren), zavorna sedla Alcon s 4 bati

Zadnje

hlajene kolutne zavore 355 mm (asfaltna podlaga) in 300 mm (neutrjen teren), zavorna sedla Alcon s 4 bati

Ročna zavora

Hidravlično krmiljena

VZMETENJE

Tip

McPherson

Amortizerji

REIGER, nastavljivi v 3 stopnjah

(kompresija pri nizki in visoki hitrosti, sproščen položaj)

KRMILNI MEHANIZEM

Tip

hidravlični servovolan

KOLESA

Asfaltna podlaga

platišča 8x18’’ – pnevmatike Michelin

Neutrjen teren

platišča 7x15’’ – pnevmatike Michelin

 

Top