To spletno mesto uporablja piškotke. Z nadaljevanjem navigacije po tem spletnem mestu nam dovoljujete, da uporabljamo piškotke.

Preberite več o piškotkih

PREUSMERITEV SEKUND

LEGENDARNI SPAČEK ŠTEJE ŽE 70 LET

V soboto, 6.oktobra 2018 je minilo natanko 70 let od prve uradne predstavitve kultnega Citroëna 2 CV –pri nas bolj znanega pod imenom Spaček.

2 CV, simboličen avtomobil iz hiše Citroën, je v prejšnjem stoletju zbujal vsesplošno občudovanje.

"Več kot le avtomobil, življenjski slog," lahko beremo v tisku konec štiridesetih let. Robusten in praktičen avtomobil 2 CV, ki potrebuje le najosnovnejše vzdrževanje, je v drugi polovici 20. stoletja zbujal navdušenje publike, kot ga ni bil nikoli deležen noben drug avtomobil.

 

Izvor avtomobila 2 CV sega v 30. leta. Leta 1936 je Pierre-Jules Boulanger, gonilna sila projekta Traction, sprožil projekt TPV, kar pomeni zelo majhen avto (Très Petite Voiture). Za ekipo, ki ga je obdajala, to ni bil prvi poskus. Tu srečamo Andréja Lefebra in Flaminija Bertonija. Prvi prototip, ki je zapeljal iz delavnic v letu 1937, je bil opremljen z motorjem motocikla s 500 cm3.

 

Vojna je prekinila razvoj "spačka". Poskrijejo obstoječe prototipe, nekatere celo razstavljene na dele in jih razpršijo po vsej državi. Pierre-Jules Boulanger je v teh šestih letih svojemu TPV-ju kljub vsemu pripravil nekaj izboljšav. Leta 1946 ponovno stečejo preskusi. Za zagotavljanje zaupnosti, ki se mu zdi najpomembnejša, Pierre-Jules Boulanger kupi zemljišče zahodno od Pariza. To je Ferté-Vidame, kjer je še dandanes Citroënov preskusni center.

 

Veliki dan se je nezadržno bližal. Na avtomobilskem salonu 7. oktobra 1948 je 2 CV v središču dogajanja. Prve pripombe so pikre. Njegova oblika je šokantna. Njegov izgled je zbegal stalne stranke znamke Citroën, ki so bile bolj vajene na Traction in na njegov videz visokega razreda. Najmanj kar lahko rečemo je, da nihče ni ostal ravnodušen. In čeprav so bili mediji skeptični, ga je široka javnost vendarle izredno hitro sprejela. Knjige naročil so se bliskovito polnile. Tako kolosalen in hiter uspeh je povzročil ozka grla v procesu proizvodnje. V tem obdobju ni bilo redko, da si moral na svojega spačka čakati tudi več let.

spacek novice

Kakorkoli že, rezultati so bili otipljivi. 2 CV je bil uspešen, njegova epopeja pa se je šele začela.

 

Oblika avtomobila 2 CV izraža dobro ravnovesje. To najbolje odražajo simetrična okna. Prednji del je bolj razgiban. Pokrov motornega prostora iz valovite pločevine se dviga nad rešetko za vstop zraka iz vodoravnih letev, na katerih je nameščen oval z dvojno puščico na sredini

2 CV je predvsem dobro zasnovan avtomobil. Vsak del karoserije se po zaslugi drsnih tečajev in dveh ali treh premišljeno nameščenih vijakov lahko enostavno odstrani in ponovno namesti.

Nenazadnje avtomobil 2 CV tehta komaj 80 kg in se lahkotno premika s hitrostjo 65 km/h, pri čemer njegova poraba ne presega 4,5 litra na 100 km.         

Oborožen s takimi aduti je avtomobil 2 CV prav tak, kot si ga je zamislil Pierre-Jules Boulanger. Majhen, praktičen in vsakomur dostopen. Vendar pa je usoda velikih mož znamke Citroën včasih tragična. Leta 1950 je Pierre-Jules Boulanger preminil. Poznal je začetek svojega največjega projekta, nikoli pa si ne bi mogel predstavljati silovitega uspeha, ki ga je čakal.

50. leta so bila priča razvoja avtomobila 2 CV prav na vseh področjih. Leta 1951 je luč sveta zagledala izvedenka 2 CV mali furgon (tip AU) in pritegnila pozornost

Naslednji korak je bil narejen leta 1954. Tokrat je bila predmet prenove moč avtomobila 2 CV. Motor ima odslej prostornino 425 cm3.

Decembra 1956 je Citroën na trg poslal 2 CV tipa AZL. Veliko pravokotno zadnje steklo, zložljiva platnena streha … Nova končna dodelava je znamki omogočila, da je trgu ponudila luksuzno izvedenko avtomobila 2 CV.

 

Še isto leto se je proizvodnja povečala na 95.864 limuzin. Naslednje leto je bila proizvodnja še boljša, saj je bilo izdelanih več kot 100.000 primerkov. Petdeseta so bila leta razcveta za avtomobil 2 CV. Najboljše pa šele prihaja …

1960. Čas za prvo pomladitev avtomobila 2 CV. Nežno stilsko preoblikovanje se nanaša predvsem na zunanjost. Novi pokrov motornega prostora ima odslej pet reber. Poleg tega se pojavi še dvoje stranskih vrat

Naslednje leto Citroën v okviru avtomobilskega salona predstavi novo izvedenko: 2 CV AZLP. Omenjena izvedenka 2 CV, ki razvije 13,5 KM pri 4000 vrtljajih/minuto, je močnejša in z lahkoto dosega hitrost 85 km/h ter porabi 5,5 litra na 100 kilometrov.

 

Leta 1964 avtomobil 2 CV nadaljuje svojo preobrazbo. Spaček doživi pravo malo revolucijo. Vrata se ne bodo nikoli več odpirala proti prednjemu delu. Ta posebnost je odpravljena, avtomobil 2 CV je zdaj "pravilno obrnjen".

 

Leta 1966 je bil posodobljen prednji del. Tokrat je prenove deležna okrasna maska. Odslej jo krasijo tri vodoravne letve iz aluminija. Opazimo lahko tudi, da je nad profilom odbijačev, ki je običajno kovinski, zdaj še plast črne plastike. Priljubljeni avtomobil 2 CV je tudi in predvsem izvrstno mestno vozilo.

2v 191

 Začetek tega desetletja je za avtomobil 2 CV sinonim moči. Izbor vozil 2 CV se je povečal in dobil ponoven zalet

 

Z avtomobiloma 2 CV 4 in 2 CV 6 je Citroën leta 1970 ponudil več izvedenk, ki so lahko presegle hitrost 100 km/h. S pomočjo oglaševanja je Citroën obe izvedenki 2 CV spremenil v svoja vlečna konja. Pomlajeni 2 CV, ki je zahteval le osnovno vzdrževanje in zato tudi majhen budžet, je z različnimi modeli ohranil začetno navdušenje javnosti!

V tem zanosu so bili organizirani prvi rallyi na dolge razdalje, kot je bil na primer slavni rally Paris-Kabul.

Ob avtomobilskem salonu v Parizu 1974 je avtomobil 2 CV doživel spektakularne spremembe. Okrasna maska iz plastike, pravokotni žarometi … "spaček" nenehno preseneča. Vse to je popolnoma ustrezalo duhu tistega časa.

A 2 CV ni pozabil nostalgikov in zaljubljencev, ki so se vanj zagledali že na samem začetku. Zato je Citroën leta 1976 lansiral izvedenko 2 CV "spécial". Rustikalen avtomobil 2 CV temačne notranjosti z okroglimi lučmi je na las podoben prvotni izvedenki.

 

80. leta so beležila uspehe specialnih serij

Izvedenka "Charleston" je to pot utrla že leta 1981. Omenjeni 2 CV, tipičen predstavnik 30. let, z okroglimi lučmi, v bordo in črni barvi, je doživel takojšen uspeh. Citroën ga naslednje leto uvrsti v katalog.

Leta 1985 se pojavijo izvedenke "Dolly". Dvobarvne izvedenke 2 CV, ki združujejo izvirne barve (vanilija in siva, zelena in bela, rdeča in siva …), ki so kot "žrtve" svojega uspeha prav tako uvrščene v katalog.

Leta 1986 je 2 CV še vedno simbol francoskega ljudskega avtomobila. Specialna serija "Cocorico" v barvah trobojnice odlično odraža to miselnost, ki jo podpira tudi oglaševalski slogan, ki spačka odlično predstavlja: "Ta 2 CV je pa že preveč".

Februarja 1989 se je trak za proizvodnjo avtomobila 2 CV v Franciji ustavil. Po 3.868.633 prodanih enotah je 27. julija 1990 ob 16-tih tovarno v mestu Mangualde na Portugalskem zapustil še zadnji spaček. Tako se je zaključila proizvodnja tega mitičnega vozila in začela se je popolnoma drugačna zgodba, zgodba o spačku in njegovih navdušencih, ki so se združili v različne Citroënove klube. Avtomobil 2 CV je zagotovo nesmrten.

2cv dolly

 

 

Zgodba vozila 2 CV se je začela leta 1936. Takrat so se torej začele prve študije o "ljudskem vozilu", ki je imel zelo enostavno definicijo: "dežnik nad štirimi kolesi" in ki je pri realizaciji odločno zapustil izhojene steze.

Varčno vozilo, ki lahko sprejme štiri osebe in 50 kg prtljage in pri hitrosti 50 km/h ponuja kar največ udobja.

Glavni element tega udobja je seveda vzmetenje, vendar je pomemben tudi sam potniški prostor. Pierre Boulanger, generalni direktor v tistem obdobju, s klobukom na glavi lastnoročno preizkuša makete naravne velikosti. Če pade klobuk, pade tudi projekt.

Maja 1939 je za avtomobilski salon, ki ne bo nikdar ugledal luči sveta, pripravljenih 250 prototipov. Vojna je. Vsi prototipi, razen enega, so namerno uničeni.

Ob otvoritvi Pariškega avtomobilskega salona 1948, ko je Pierre Boulanger pred predsednikom republike,Vincentom Auriolom, počasi razkrival avtomobil 2 CV, je avtomobil presenetil s svojim nenavadnim videzom, prekanjeno notranjo ureditvijo, svojim izredno varčnim značajem ter s svojimi možnostmi za vsestransko uporabo.

Dvovaljni ležeči motor z zračnim hlajenjem je plod inovativne zasnove. Izraža novo filozofijo v prevozu za osebno rabo.

Mediji so v zadregi. Javnost prav tako. A ne za dolgo: leta 1950 se je val naročil povečal v taki meri, da je čakalna doba znašala tudi šest let.

Težave pri iskanju bencinskih servisov v puščavskih predelih so spodbudile družbo Citroën, da je pripravila avtomobil CV s pogonom na vsa 4 kolesa, vsako os je poganjal en motor (eden na sprednjem, drugi na zadnjem delu).

To vozilo je pri polni obremenitvi lahko premagovalo celo več kot 40 % peščene strmine, vendar je bil drugi motor nameščen v prostoru za prtljago na zadnjem delu in tako zmanjšal zmogljivosti prtljažnika.

Avtomobil 2 CV 4 x 4, ki je bil predstavljen marca 1958, so začeli izdelovati šele leta 1960. Do leta 1966 je bilo izdelanih 694 vozil.

zadnji 2cv

 

Top