PREUSMERITEV SEKUND

Zgodovina udobja:1.epizoda

Pojem udobja je že od nekdaj oziroma že več kot sto let zasidran v srcu Citroënovih modelov.

 

V trenutnem času omejitve gibanja, ko vsak posameznik ponovno odkriva svojo notranjost, se Citroën vrača k programu Citroën Advanced Comfort®. Program, ki usmerja razvojno zasnovo Citroënovih vozil, zagotavlja edinstveno raven udobja, ki je pravi zaščitni znak znamke Citroën. Ta program omogoča celovit, sodoben in več senzoričen pristop k udobju, pri katerem lahko o potniškem prostoru razmišljamo kot o notranjosti našega doma. Z njim si prizadevamo, da bi bilo vsako potovanje s Citroënom tako udobno, kot če bi sedeli v svoji dnevni sobi.

  • Program temelji na štirih glavnih stebrih:
    • udobje v vožnji, da se počutimo kot v zapredku ličinke,
    • udobje bivanja za zagotovitev priročne in funkcionalne notranjosti,
    • udobje pri uporabi prek intuitivnih tehnologij, s katerimi si poenostavimo življenje,
    • udobje uma po zaslugi gostoljubne in svetle notranjosti, kjer ima vsaka stvar svoje mesto.

To so štiri najpomembnejše smernice diferenciacije modelov znamke Citroën, na katere vplivajo ekskluzivne inovacije, kot na primer vzmetenje s progresivnimi hidravličnimi omejevalniki ali pa tudi sedeži Advanced Comfort. Tehnologije, ki so dostopne čim večjemu številu ljudi.

  • O teh štirih stebrih pričajo konkretni primeri v zgodovini znamke, ki jih boste lahko spoznali v štirih epizodah. Danes je pred vami prva epizoda "Udobje v vožnji".

UDOBJE V VOŽNJI: OBČUTEK KOT V ZAPREDKU LIČINKE

 

OSREDOTOČENOST NA UDOBJE OD SAMEGA ZAČETKA

 

Udobje v vožnji je temeljni pojem vozil Citroën. Takoj ko se namestite v citroëna, nemudoma občutite udobje, ki vam ga zagotavlja mehko vzmetenje in udobni sedeži, ki dajejo vtis, da sedite znotraj kokona, izoliranega od ceste. Vozila iz Citroënovega prodajnega programa so v svojih avtomobilskih segmentih na področju udobja že nekdaj za vzor tekmecem.

 

Citroën je od nekdaj uvajal inovacije, ki potniški prostor izolirajo od cestišča. Udobje voznika je zagotovilo za varno in brezskrbno vožnjo, prav tako pomembno pa je tudi udobje potnikov. Od svoje ustanovitve dalje znamka Citroën opredeljuje standarde avtomobilske industrije z vidika udobja v vožnji, poleg tega pa je ustvarila nove tehnologije in vpeljala nove funkcije, s katerimi je potniški prostor vseh njenih modelov maksimalno udoben, sproščujoč in eleganten.

 

Ob nastanku avtomobilske industrije je avtomobilom primanjkovalo udobja. S prihodom prvega pravega vozila iz serijske proizvodnje v Evropi, to je bil Citroën Type A leta 1919, pa je Citroën ustvaril vozilo, ki je ponujalo bogatejšo opremo, več udobja in razkošja, kot na primer zaganjalnik, oblazinjeni sedeži in električne luči. Type A je bil opremljen z revolucionarnim sistemom vzmetenja na osnovi obrnjenih eliptičnih vzmeti, ki so na podlagi svojih nastavitev usklajeno delovale ena glede na drugo, tako da blažilniki niso bili potrebni. Že v tistem času je Citroën povedel vožnjo in lego na cesti na višjo raven udobja.

 

Z lansiranjem Citroëna Type C leta 1922 je André Citroën poskušal v vozilu zagotoviti še več udobja. Želel je, da bi potniki enostavno sedli v svoja vozila in se namestili na udobnih sedežih, ne pa da morajo splezati na trd sedež. Razmišljal je tudi o ženskih voznicah in o njihovih potrebah in to veliko prej, preden so drugi avtomobilski proizvajalci ovrgli svoje predsodke in prepričanja o moškemu šovinizmu na področju avtomobilizma. Ženskam je bil posebej všeč Type C zaradi enostavnega in mehkega krmiljenja volana, pa tudi zato, ker je bilo glede na takratno modo vanj veliko lažje sesti in iz njega izstopiti. V tistih časih so Citroënove reklame nagovarjale tudi ženske voznice.

 

Sloves o udobju Citroënovih avtomobilov pa se je razširil daleč onstran meja Francije. Na začetku let 1920 so Citroënova vozila uporabljali taksisti v Parizu in tudi v Londonu. Type C, ki je bil proizveden v več kot 80.000 primerkih, je avtomobilizem približal širši javnosti. V letih 1930 je Citroëna naročil celo papež Pij XI. zaradi znamkinega slovesa na področju udobja.

 

Celoten Citroënov izbor, ki se je raztezal od malih družinskih modelov vse do vozil visokega razreda, se je od drugih ločil po svojih inovacijah. V 20. letih prejšnjega stoletja je Citroën proizvajal vozila s karoserijo iz jekla, kot na primer B10, ki je imelo močnejšo zgradbo in bolj učinkovito izolacijo potniškega prostora pred cesto in dogajanjem v okolici. Model B14 iz leta 1926 je bil opremljen z zavorami s servoojačevalnikom, to je bila takrat izjemna inovacija, s katero je vozilo bolj enostavno upočasnilo.

 

André Citroën je bil prepričan, da je več udobja ključ do uspeha. Leta 1928 je lansiral seriji AC4 in AC6, ki sta imeli izjemno luksuzno opremo. Leta 1929 se jima je pridružila limuzina C6, ki je navdušila s pestro paleto sistemov za pomoč pri vožnji in luksuznimi podrobnostmi za potnike, in to v nadvse trdni karoseriji.

 

Citroën je bil prvi proizvajalec v Evropi, ki je svoje motorje vgradil na bloke iz gumijastega materiala, s čimer je zmanjšal vibracije v notranjosti potniškega prostora, in s tem ustvaril "motor na nihajnih nosilcih". Ta postopek je bil nemudoma povzet pri modelih C4, C6 in Rosalie, André Citroën pa se je s svojo genialno marketinško žilico odločil vse svoje motorje z nihajnimi nosilci opremiti z značko laboda, ki je simbol za brezskrbnost.

 

V takratni dobi luksuza in stila so tovrstna vozila odprla vrata še večjim inovacijam s področja udobja, varnosti in vožnje. Leta 1934 je Citroën lansiral model s tako številnimi inovativnimi funkcijami, da je povzročil pravo senzacijo: Traction Avant.

 

 

TRACTION AVANT – PRVA ENODELNA KAROSERIJA IZ SERIJSKE PROIZVODNJE

 

Z modelom Traction Avant je Citroën ustvaril prvo družinsko vozilo serijske proizvodnje s pogonom na prednji kolesi in enodelno karoserijo. Bolj vzdržljiva, varnejša in revolucionarna enodelna karoserija vozila iz varjenega jekla je udobje v vožnji in lego na cesti popeljala do novih dimenzij. Vpeljala je nove standarde glede torzijske togosti pri zasnovi karoserije, ki so privedli do občutno izboljšane kakovosti vožnje, saj je bil motor bolj učinkovito izoliran od potniškega prostora po zaslugi manjšega hrupa in vibracij.

 

Traction Avant je bil opremljen z neodvisnim prednjim vzmetenjem, naprednim zadnjim vzmetenjem in hidravličnimi zavorami. Udoben in ergonomsko zasnovan potniški prostor je bil opremljen z novimi sedeži, zaradi ravnega poda in odsotnosti tunela za prenos pa je ponujal še več prostora in sprostitve za potnika na prednjih sedežih.

 

Skupaj s tem modelom so bile prvič na voljo nove pnevmatike "Pilote" znamke Michelin z ojačanimi bočnicami za še več udobja v vožnji. Leta 1937 so to bile prve nizkoprofilne pnevmatike na svetu, katerih višina bočnice je znašala 80 % skupne širine njene tekalne ploskve, kljub temu pa so zagotavljale več udobja v vožnji in bolj stabilno lego na cesti.

 

Model je vozniku zagotavljal inovativne užitke v vožnji, ki so bile za limuzino prava inovacija, neprimerljivo krmiljenje in nižje nameščen motor na mišičasti in usločeni karoseriji, potnikom pa izjemno udobje v vožnji. Z vidika vožnje in udobja ni nobeno vozilo na svetu prekašalo model Traction Avant.

 

Traction Avant je tako prednjačil v svojem času, da so ga proizvajali več kot dvajset let. Na začetku let 1950 je Traction Avant 15H premierno predstavil prvo verzijo novega tipa vzmetenja, to je bilo hidropnevmatsko vzmetenje. Model Traction Avant je nadomestil legendarni DS 19.

 

 

HIDRO PNEVMATSKO VZMETENJE

 

DS 19, ki je bil lansiran leta 1955 na avtomobilskem salonu v Parizu, je ponujal revolucionarno karoserijo aerodinamične oblike, ki je omogočila nižjo porabo goriva in manj motečih hrupov, hkrati pa je izboljšala stabilnost. Pravi tehnološki napredek pa je predstavljal sistem hidro pnevmatskega vzmetenja, ki je bil za tiste čase nekaj povsem novega, saj je ponujal udobje v vožnji leteče preproge zahvaljujoč absorpciji nepravilnosti tudi na najbolj poškodovanih delih cestišča.

 

Hidro pnevmatsko vzmetenje je ustvarilo "zračno blazino", po kateri se je vozilo premikalo. Vzmetenje, ki ga je zasnoval Paul Magès, je vsebovalo črpalko s pogonom prek motorja, ki je pod visokim tlakom dovajala mineralno olje v krogle, napolnjene z internim plinom, in pa vzmetne noge s samodejno nastavitvijo nivoja na vsakem posameznem kolesu. Ker je sistem deloval brez vzmeti, v vozilu ni bilo občutiti trdote zaradi drgnjenja kovine ob kovino. Isti sistem je sprožil zavore in volan ter še spreminjal prestave. S hidro pnevmatskim vzmetenjem je lahko voznik poleg tega po želji povišal in znižal višino karoserije, saj je lahko vozil po neutrjenih poteh, blatu, snegu in poledici. V primeru predrte pnevmatike je DS lahko celo sam sebe "dvignil na dvigalko.

 

Ne le, da je bila vožnja z DS-om nekaj edinstvenega, saj so bili potniki obvarovani pred stresom in utrujenostjo, ki ju povzroči klasično vzmetenje, temveč je vzmetenje zagotavljalo tudi stalno višino podvozja: poskrbelo je za manj nagibanja vozila v ovinkih in stalno ohranjalo aerodinamično ravnovesje.

 

Citroënu so sledili tudi drugi avtomobilski proizvajalci, zlasti Rolls-Royce in Mercedes-Benz, ki sta po njegovem zgledu začela svoje avtomobile opremljati s pnevmatskim vzmetenjem nekaj let kasneje v 20. stoletju.

 

Udobje pa ni bilo na voljo zgolj v Citroënovem paradnem modelu iz serije DS, 19-23, temveč so ga bili deležni tudi ostali Citroënovi modeli visokega razreda in za široke množice.

 

Med letoma 1970 in 1975 so proizvajali dvovratni kupe SM, ki je bil opremljen s hidro pnevmatskim vzmetenjem, ki se je osredotočal na udobje in stil. To hidro pnevmatsko vzmetenje je bilo ustrezno prilagojeno tudi za izvedenko GT, da je bila med vožnjo bolj trda in se je manj nagibala, kljub temu pa je ponujala izjemno udobje.

 

Model GS, ki je bil leta 1971 izbran za evropski avto leta, so novinarji pohvalili zaradi udobja v vožnji, ki je bilo podobno "limuzini": novinarji tistega časa so ga primerjali neposredno z najbolj udobnimi vozili na svetu. Citroën je svoje vzmetenje vgradil tudi v model CX, ki je bil leta 1975 proglašen za avto leta. V izboru vozil so bili na voljo usločena izvedenka "Pallas", športni izvedenki GTi in Turbo ter model "Prestige" s podaljšano medosno razdaljo, ki so ga uporabljali predsedniki, pomembneži in slavne osebe širom celega sveta.

 

Hidro pnevmatski sistem je svoj vrhunec dosegel v 90. letih prejšnjega stoletja ob razširitvi elektronike. Z vzmetenjem "Hydractive II" modela XM je bil uveden elektronski nadzor nad udobjem v vožnji, ki je bil kasneje izpopolnjen za vozilo Xantia Activa, katerega so cenili tako vozniki kot tudi avtomobilski mediji, saj je v popolnosti odpravilo nagibanje karoserije. V prvem desetletju tega tisočletja pa je vzmetenje Hydractive III+, ki je bilo na voljo za C5 in C6, popeljalo sloves Citroëna do novih višav, saj je postavilo nova merila na področju udobja v vožnji.

 

Dandanes pa udobje v vožnji citroënov izpopolnjujejo najmodernejše tehnološke inovacije. Vzmetenje s progresivnimi hidravličnimi omejevalniki (Progressive Hydraulic Cushions®), ki je na voljo za novega SUV-ja C5 Aircross in novo vozilo C4 Cactus, se ponaša z izboljšano kakovostjo blaženja in neprimerljivim udobjem v vožnji, tipičnim za Citroën. Medtem ko klasično vzmetenje sestavljajo amortizer, vzmet in mehanski omejevalnik, pa ima Citroënovo vzmetenje s progresivnim hidravličnim omejevalnikom še dodatna dva hidravlična omejevalnika, enega za raztezanje in drugega za kompresijo. Vendar pa so lahko inženirji po zaslugi teh omejevalnikov zagotovili vozilu bolj neoviran hod vzmetenja, kar daje občutek lebdenja na «leteči preprogi» in se zdi, kot da vozilo preletava deformacije na cestišču. Poleg tega pa pri močnejši kompresiji in močnejšem raztezanju hidravlični omejevalniki absorbirajo in razpršijo energijo, in s tem preprečijo nagle zaustavitve in odskoke.

 

 

POPOLNOST PALLASA

 

Zaslug za vrhunsko kakovost v vožnji Citroënov, osredotočenost znamke na zmanjšanje hrupov in ukinitev vibracij ne moremo pripisati zgolj hidro pnevmatskemu vzmetenju. K udobju v vožnji občutno prispevajo tudi karakteristike potniškega prostora.

 

Zares pravo udobje v vožnji je poudarjala visoko cenovna oprema in dodatki za notranjost, o čemer pričajo izvedenke "Grand Luxe" prvih Citroënov, pa tudi nivo opreme "Pallas", ki je bil prvič na voljo za DS in katerega ime izhaja iz legende o boginji Ateni. Za različice Pallas modelov DS, GS oziroma CX so bili na voljo novi visokocenovni materiali, notranja oprema izklesanih linij in sedeži zasnovani za sprostitev. Izvedenka Pallas je s kombinacijo stila in udobja v vožnji povzročila pravo revolucijo na področju udobja.

 

 

SEDEŽI

 

Celo Citroënovi nekoliko bolj "klasični" modeli so opremljeni s sedeži, ki ponujajo nekaj več kot ostali avtomobilski proizvajalci: sedeži so mehkejši, hkrati pa ponujajo izjemno dober oprijem za manj bolečin v hrbtenici na dolgih potovanjih.

 

Že citroëni iz 20-tih let prejšnjega stoletja so bili za tiste čase opremljeni z izredno udobnimi sedeži. Nekoliko kasneje sta bila med številnimi inovacijami modela Traction Avant iz leta 1934 tudi prenovljeno ogrodje sedežev in oblazinjenje novega tipa. 2CV je vpeljal inovativen dizajn sedežev v obliki viseče mreže, ki so bili izjemno udobni in odstranljivi. Pri modelu DS pa je Citroën nadgradil udobje v vožnji s čisto posebnimi sedežnimi blazinami iz penastega materiala Dunlopillo, ki se je idealno ujemal z vzmetenjem.

 

Dovršeno zasnovani sedeži Dunlopillo so bili uporabljeni tudi pri kasnejših karoserijskih različicah, zlasti za modele GS, CX, SM in BX: ultra udobni sedeži so imeli mehko oblazinjeno oblogo s podporo pod stegni in v spodnjem delu noge, pa tudi oporo v ledvenem delu. Za te modele je Citroën ponujal posebno tkanino "jersey" za več udobja in je tako širši javnosti premierno ponudil povsem nove materiale. Sedalni del sedežev ni bil samo lep na pogled, ampak tudi izjemno udoben.

 

Z obilo prostora za noge potnikov na zadnjih sedežih je bil CX Prestige prvi citroën, ki je v zadnjem delu potniškega prostora ponujal "salonske" sedeže po zgledu zasebnih reaktivnih letal, ki so imeli poleg tega še privzdignjen naslon za noge za optimalno udobje. Model SM je bil kot izvrstni primerek vozil Grand Tourisme opremljen z usnjenimi sedeži v obliki školjke, ki so potnikom na daljših potovanjih ponujali dobro oporo. V kasnejših letih, med 2006 in 2012, je bil C6 opremljen z zadnjimi sedeži iz "poslovnega razreda" z električno nastavljivim naklonom. Potniki na zadnjih sedežih so lahko celo sami drsno premaknili sedež prednjega sopotnika naprej, in si tako sami uredili potreben prostor kot v pravem salonu. C4 Cactus pa je predstavil koncept prednjih sedežev v stilu "zofe" kot čudovito reinterpretacijo prednje sedežne klopi iz preteklosti.

 

Citroën od nekdaj razvija sedeže, ki so mehki in nudijo dobro oporo, poleg tega pa so na voljo še s čisto posebnimi končnimi obdelavami, inovativnimi funkcijami in podrobnostmi za večjo varnost: nastavitev ledvenega dela, električna masaža, električno nastavljiv naslon za noge, s čimer potnikom ponujajo najvišjo raven udobja v vožnji.

 

Danes pa sedeži Advanced Comfort kot inovacija s področja udobja, ki je bila premierno predstavljena leta 2018 z novim vozilom C4 Cactus in je na voljo za novi SUV C5 Aircross in novo vozilo C3, idealno ponazarjajo preteklost prek nemudoma opaznega udobja zaradi bogato oblazinjenega sedalnega dela s slojem iz penastega materiala, ki potnikom zagotavlja mehkobo in udobje ob dotiku. Poleg tega zagotavljajo še več dinamičnega udobja in udobja telesa po zaslugi penaste gume visoke gostote, ki na dolgih poteh nudi telesu učinkovito oporo.

Top